Hollaa:) - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Martine Reijm - WaarBenJij.nu Hollaa:) - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Martine Reijm - WaarBenJij.nu

Hollaa:)

Blijf op de hoogte en volg Martine

06 Mei 2013 | Costa Rica, San José

Ben ik weer:)

2 weken geleden was ik geeindigd, dus daar gaan we verder:) Die zondag ben ik uit eten geweest met ome Piet-Jan, Jeroen en Andrea bij Il Grillo. Was echt heel leuk, mijn engels geoefend, wat ik weer een beetje verleerd ben, haha:) Ome Piet-Jan kwam mij eerst ophalen en daarna gingen we naar et hotel en daar wachtten we op Jeroen en Andrea.

Het eten was heel gezellig. Heb soort tortelinis op met aan de binnenkant brie - kaas, echt super lekker en daarna heerlijk soort chocoladetaartje, haha:)

Daarna hebben we Andrea en Jeroen bij het hotel afgezet en ben ik met ome Piet-Jan nog ergens wat wezen drinken. Een heerlijke Sandía, ben ik echt verslaafd aan geworden, haha:) Maar was erg gezellig en gezellig bijgepraat:)

Dinsdag zag ik op school en toen kreeg ik een smsje van ome Piet-Jan of ik de volgende dag een nachtje met hem meewilde naar Guapiles. Dus heb ik het netjes aan de directeur gevraagd en datw as goed. Dus de volgende dag kon ik met Chris meerijden naar zijn farm end aar zou dan ome Piet-Jan en Jeroen ook heenkomen.Dus ik had om 10 uur met Chris afgesproken bij PriceSmart en daarna gingen we naar Guapiles. Onderweg moest ie nog naar een landbouw winkel. En omdat zijn auto niet op slot kan, want de sleutel kan niet uit het contact, dus heb ik heerlijk in het zonnetje bij de auto gewacht. Daarna waren we bijna bij de farm, belde Arturo op, waar ome Piet-Jan en Jeroen waren, of we meegingen eten. Dus toen zijn we omgekeerd en hebben we ergens gegeten. Ik zoals gewoonlijk Arroz con Pollo. haha, was erg gezellig:) Daarna ben ik met ome Piet-Jan en Jeroen naar FT geweest. Daarna hebben we Jeroen bij Chris afgezet en ben ik met ome Piet-Jan bij Matas wezen kijken. Echt alles was nog precies hetzelfde als 7 jaar geleden toen ik er met papa was, echt super grappig. Alleen ouder en werkten ze er nu niet. Toen we terugreden naar de toegangspoort, zagen we en securitypoppetje met iemand die die vast had. Blijkt dus dar daar vaak mensen ongewenst op het veld komen, bijvoorbeeld om vogelstjes te vangen. En dat willen ze dus niet, dus worden ze opgepakt door hun security daar. En daarvoor hadden we de security al op een scooter het veld in zien rijdenxD

Daarna gingen we naar Chris. En gingen we planten kijken en ome PietJan zou zeggen hoe we zouden lopen, nou hebben we geweten, haha:) Maar was wel mooi en leuk, alleen toen ik hoorde dat we in een pad liepen waar vaak slangen voorkwamen, werd het wat minder, hahaxD

Daarna gingen we naar het hotel en hebben we een kamer voro mij geregeld. Heerlijke kamer, haha:) Daarna hadden we bij het zwembad afgeproken om wat te eten met Chris en Jeroen. Heb voor het eerst daar een Piña Colada op, erg lekker, haha;) En ook baileys;) En et begon nog te regenen, maar het was totaal niet koud ofzo, heerlijk weer was het. Soort zachte warmte;) Daarna nog met ome PietJan na gepraat. En ik wilde eigelnijk het zwembad nog proberen, dus toen was het 12 uur, dus ik in mijn eentje naar het zwembad, alles donker en er was niemand. Dus wil ik bij het trappetje het zwembad ingaan, schrik ik me rot, want zit daar dus zo'n grote pad:S Maar dacht, laat me niet afschrikken door zo'n beest, dus ik aan de andere kant erin, heb ik nog geen 5 meter gezwommen, zie ik een grote zwarte vlek in hetw ater wat op zo'n pad lijkt. Dus toen ben ik heeeeeeeeeel snel maar weer uit hetw ater gegaan, haha, dus dat was mijn zwemavontuur, hahaxD

De volgende dag heeriljk relax opgestaan, en nog buiten in het zonnetje boek voor spaans gelezen,w ant de volgende dag had ik examen spaans. Had met ome Piet-Jan afgesproken om half 8 bij het ontbijt, maar die was nog met Arturo aant praten, dus ook heerlijk relax geontbeten en erg lekker, haha:) Daarna zijn we met Chris meegereden naar de farm van hem en heb ik boven in zijn 'kantoor' spaans verder gelezen, en was echt super vet uitzicht. Je kon heel ver kijken, echt onwijs mooi. En er was een heerlijk windje en er waren vogeltjes die in nl als parkeitjes worden gehouden, vlogen daar gewoon rond. En twas echt onwijs mooi:)

Daarna zijn we met Chris mee terug gereden. En toen kwamen we midden in de bergen in een file terecht. En aangezien we daarvoor aardig dorogereden hadden was de motor soort oververhit geraakt. Dus moesten we nog met de motorkap openstaan, dus was wel mooi dat er file was, want in de tijd dat we weer konden rijden, was de motor ook weer afgekoeld. En bleek dus dat ze nieuwe strepen op de weg aant zetten waren en dus doen ze 1 kan afsluiten, zodat beide kantenomstebeurten moesten. En dan sta je dus zo halfuur te rijden en wij stonden nog aardig voorin, want toen we doorreden de ander ekant, waren veeeeel meeeeer autos.

Daarna nog even bij Subway gegeten en daarna was ik weer thuis. Was echt super gezellig en leuk:)

Vrijdag had ik examenv an spaans en ging wel goed. En die dag moest iedereen ook huiswerk voor wiskund einleveren, dus iedereen was aan het overschrijven. Komt opeens Antonio aanrennen, jaaa de leraar komt eraan. Dus iedereenheel snel tassen eroverheen leggen en doen alsof ze gewoon aan het praten waren, haha:) En daarna moest je eht dus blijkbaar met een folder inleveren, maar die hadden wen iet en die waren ook uitverkocht bij het 'winkeltje' dus toen maar twee papieren aan elkaar genietxD

Die vrijdag is ook mijn Pennyboard binnen gekomen:D:D:D En het is makkelijker dan gedacht, en echt super leuk. Dus ben nu heel de tijd samen met Andrea aan het oefenen:)

Zaterdag gingen we naar Volcan Irazu, daar dichtbij, Prusia, met de partij waar die moeder in het gemeentehuis inzit. Dus wij daar omhoogrijden en twas echt super mooi. Maar het was zo steil dat de autos niet meer omhoog rijden. dus tioen moesten we verder lopen, maar was leuk en kon je het ook beter zien:) Daarna was het soort grasveldje met een huisje van hout en geen stroom en stromend water enzo. En ze hadden soort kabelbaan van een soort stoeltje, heel in elkaar geflanst. Maar wel super grappig. Ook al is er iemand gevallen en bij iemand anders vlogen dde schoenen uit en Andres scheurde zijn broek bij zijn knieen, was veilig. HAHA:) En daar dus gegeten op een kookstel op vuur, was heel lekker:) En daarna nog die berg omhooggeklommen en kon je echt heel ver kijken echt super gaaf:) En ze hadden ook zo'n schommel in de boom:) En gingenwe nog touwtje springen en voetballen, haha:)

Daarna de auto was kapot gegaan, de remmen ofzoiets dergelijks, dus ze konden wel naar beneden rijden, want we hadden zo'n technish mannetje gebeld, maar was beter met niemand erin en aan gezien de andere autos vol zaten, gingen wij met een paar naar beneden lopen. We kwamen nog koeien tegen en echt op een pad waar geen autos kunnen komne, heel mooi! Iemand die ookmeeliep viel nog wel, maar ging weer goed:) Daarna hadden we onderaan afgesproken bij een Sanatorium, waar vroeger de mensen heen kwamen de mensen met tuberculose of lepria. Dus nu gaat de ronde dat het daar spookt, haha:)

Dinsdag was het natuurlijk koninginnedag. En ik had een uitnodiging via mail gehad om naar een feest van de Nederlandse ambassade te gaan, maar wilde eigenlijk niet, maar papa heeft mij heel blij overgehaald. Dus ik die dag bellen of ik nog kon komen, maar de ambassade was gesloten. Dus ik noodnummer bellen, die vrouw chagerijnig dat ik daarvoor naar een noodnummer bel, haha:) Maar ik kon nog wel komen.
Eerst nog ehel gedoe,want hun zeiden jaaa tis vande ambassade dus je moet netjes en in jurk enzo. Dus ik zo, mwah, tis van Nederlanders, zal wel meevallen ga gewoon in mijn spijkerbroek. Dus zo gezegd zo gedaan.
Aangezien hun mijn niet konden rijden, hadden ze een ex-oom gecharterd die taxichauffeur is. Dus heb in een taxi gereden, haha:) Maar toen reden we dus nog verkeerd, dus hij midden op de snelweg auto aan de kant en ging het bij een tolpoortje vragen,d aarna op de snelweg achteruit rijden... Maar we zijn veilig aangekomen en hij wachtte daar op mij.

dus ik liep daar echt zo in mijn eentje, en je zag echt gelijk verschil tussen de Nederlanders en de Costa Ricanen. Want de Nederlandse gewoon in spijkerbroek en de CR helemaal netjes aangekleed enzo, eht super grappig:) Maar wonder boven wonder raakte ik netjes in gesprek met een man en vrouw die getrouwd waren en waarvan de vader van die vrouw uit NL kwam en zij heeft een jaar in NL gestudeerd. Dus heb de rest vd avond met hen gepraat. Zo lieten ze eerst amenvatting vd dag in N en eht volkslied vn CR en NlL zien in het Nederlands en spaans. En daarna kon je gewoon rondlopen en praten. Zo waren er een paar stands avn Nederlandse bedrijven die actief zijn in Cr, dus heerlijk pennen en boekjes gejat. haha:) En ze hadden NEderlandse patat. En er liepen serveerders rond met schalen en eerst gingen di eniet zo snel leeg, want waren typische CR dingen en daarna kwam de Nl kaas en die ging al veeel sneller leeg. MAar echt iedereen zat te wachten op de bitterballen, want die blijken er dus elk jaar te zijn. En toen de bitterballen kwmen echt de obers konden niet meer lopen en die schalen waren binnen 1 minuut leeg. En iedereen vragen waar de bitterballen waren, als ze je er mee zagen lopen, echt super grappig:) En erw as ook nog rookwors, haring en kip met pindasaus, amar die gingen niet zo snel als de bitterballen. En er waren ook nog 2 meisje vn radio 1, dus heb ik nog even mee gepraat. En je merkt wel dat de mensen daar minder nl spreken, meer uit het boekje. Zo vroeg er iemand aan mij: Waar heb jij die bitterbal vandaan. En wij zouden dan zeggen je. Klinkt heel apart;) Maar ook wel weer leuk na zolange tijd nederlands om je heen en mensen met blond haar. Er waren ook nog speciale bierflesjes van heineken van een soort metaal.

Al met al was het een leuke avond en ben blij dat ik toch gegaan ben. De mensen met wie ik rondliep waren erg aardig en was leuk om de verschillen tussen Nl en Cr te zien. De heerlijke nuchterheid. En ook dat het echt op zijn nl was, dus staantafels, hapjes enzo. Want in Cr is het eglijk gelemaal met tafels waaraaan je moet zitten met tafelindeling enzo. Mijn afmiile was ook helemaal verbaasd dat ze geen tafels hadden xD En ook qua kleding kon je heel goed verschil zien, was grappig:P

Daarna weer met de taxi naa rhuis:)

Die dg erna was ik vrij, want het was dag van de arbeid.Zijn we nog heerlijk italiaans ijs wezen eten:) En hebben we het er heel goed ook weer afgewandeldxD Die dag daarna hadden we weer een toets en waren we dus om 12 uur uit. En vrijdag was het vrij voor alle overheidsgebouwen in de gebieden San Jose en meer en wij van school warne ook vrij, want dewegen waren afgesloten, want Barack Obama kwam en dus zouden veel niet naar school komen. Heel land in rep en roer voor Obama, sommige voor en andere tegenxD

Voorderst hadden we maandag nog een 'vergadering' tussen alle meisjes over de serenata. Dat is iets wat elke eindexamenklas doet. En dan de jongens voor de meisjes en de meisjes voor de jongens. Maar dan is het eigenlijk dat je in een bus naar hotel gaat en daar is dan drank en 1 groot drinkfestijn. Maar dus heel gedoe want de moeder van iemand ha een mail gestuurd naar andere meoders met uitleg wat het precies is. Want veel ouders weten er dus niks van. En dat ze verkleed gaan als 'putas'. (hoeren) Want alle meisjes hebben dus een dezelfde kleding aan ezno. En het mag oko niet van de politie, omdat ze als minderjarige drinken en zo was ene andere school al aangehouden door de politie en heel gedoe dit en dat..xD
Maar toen ging dus de bel en wilde we naar lokalen gaan, hadden alle jongens de tassen op het dak gelegd. Dus sommige konden er makklijk afgehaald worden, maar andere niet, dus was el grappig:)

Voorderest is het regenseizoen begonnen en je kan de klok erop gelijk stellen dat het om 4 uur gaat regenen.

We gaan nu de laatste dagen van de toetswek in, end at is biologie en sk, dus dat word heerlik niet veel leren, want snap et toch nietxD

En hebreeuws hadden we nog ene toets en moest ik eten meenenmen, was erg eluk en aangezien de x ervoor er geen eten was had die persoon et ook meegenomen dus was er extra vele, hahaha, en ik met zo'n meisje elke x stiekem erheen lopen,wa nt wijhebben ons plekje er al dichtbij gevonden, haah:)

  • 06 Mei 2013 - 17:18

    Alex De Bruin:

    Hennie pas maar op ze komt als een alcoholist terug !!!

  • 06 Mei 2013 - 18:56

    Anita:

    Pennen en boekjes jatten ...!! Als een debiel de schaal bitterballen op (vr)eten ...hangen aan een sta tafel met een flessie Heineken in je hand ... wat een raar volk zijn die Hollanders toch! Maar wat ben ik blij dat ik er woon :)-

  • 06 Mei 2013 - 19:51

    Ellen Van Der Voort:

    He' Martine,

    Gezellig,weer wat van je te lezen! Nog even en je bent weer in nederland joh!
    Wat leuk trouwens dat je , zo ver weg, toch koniginnedag ( of eigenlijk koningsdag) een beetje gevierd hebt.
    Inclusief bitterballen en kaas! Lachen zeg!
    Ik heb ook gegierd van het lachen over je nachtelijke zwemavontuur met die padden. Doodeng!!
    Nou meid, succes met je toetsweek en tot horens!

    Groetjes van Ellen vd Voort.

  • 09 Mei 2013 - 11:24

    Jarek I Kasia:

    Hoi Martine,
    Na een lange winter, hebben we eindelijk mooi weer, we hebben een veel werk. Binnenkort ga ik Jarek zus op reis. We zullen het eiland Madeira te verkennen. We willen de walvis museum en grot rots te bezoeken. Het is leuk dat het leren je tijd om te rusten en te ontspannen breekt.
    Groeten,
    Kasia i Jarek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Pura Vida en Costa Rica

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2013

Vakantiee:)

25 Juni 2013

Tijd gaat sneeeeel!

31 Mei 2013

Holaa:)

20 Mei 2013

:)

06 Mei 2013

Hollaa:)
Martine

Hola, Ik ben Martine, 17 jaar en ik heb in juni mijn VWO diploma gehaald. Ik had geen zin om gelijk door te gaan leren aan de universiteit en dat is waarom ik nu hier een jaar in Costa Rica ben om naar high school te gaan. :)

Actief sinds 19 Juli 2012
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 31603

Voorgaande reizen:

15 Juli 2012 - 15 Juli 2013

Pura Vida en Costa Rica

Landen bezocht: